Det skete i 2001, det skete i 2007, og nu sker det igen. Hjemmesiden får nyt layout.
Designet fra 2007 til 2015
Foto: makr
Jeg fik en mail fra Google i foråret om at min side var nedklassificeret, fordi 100% af siderne var dårligt egnede til mobiler.
Det undrede mig sådan set ikke. Jeg lavede det bagvedliggende CMS og skabelonen et halvt år før den første iPhone, og over et år før jeg kom på Facebook.
Alt i den gamle skabelon var baseret på fixed-width tabeller (900 pixels bredde) og meget lidt var styret med CSS. Det var ca et år før Chrome kom, og så vidt jeg husker brugte jeg IE.
Noget af det første jeg måtte sætte mig ind i i Oslo var det kollektive transportsystem.
2 minutter tog det for en udlænding at skaffe sig gyldig rejsehjemmel til hele Oslo
Foto: makr
Offentlig transport i Oslo virker ekstremt velfungerende.Â
Der er et meget fintmasket net bestående af T-bane (Tunnelbane/Metro), Busser og Trikk, som de kalder letbanerne heroppe. Derudover går der en del både på kryds og tværs af Oslo-fjorden, fx går der en båd direkte mellem min arbejdsplads i Fornbu og Aker Brygge. Disse elementer går til sammen under navnet Ruter#.
Derudover er de norske statsbaner (NSB) en del af det integrerede system, og man kan benytte rejsehjemler på tværs i et eller andet omfang, som jeg ikke kender 100% endnu.
I modsætning til al dansk offentlig transport, der ofte er besværligt, og til tider decideret kundefjendsk, så virker Oslos transportsystem som om det er designet til at kunne tjene et praktisk formål.
Oslo har deres egen udgave af Rejsekortet, som jeg ikke ved hvordan man får fat på endnu, men der er også en række alternativer der virker noget enklere for en turist eller enhver anden der kan finde ud af at betjene en elektronisk enhed.
For det første kan man købe enkelt-billetter og 24-timers-billetter rigtig mange steder. Disse har form som et Rejsekort (dog er de af papir), og skal benyttes som sådanne ved turens start, dvs man swiper de kort-læsere der står ved indgangen til billet-zonerne i T-banen eller indenfor døren i bus/trikk. Det er muligt at købe en stak på forhånd, men så skal man huske hvad man har swipet, og man skal lade være med at swipe hele stakken på en gang...
Det er ret nemt for en dansker at flytte til Norge for at arbejde. Det kræver ikke opholds- eller arbejdstilladelse, og en sambeskatningsregel forhindrer at man kan blive beskattet i begge lande.
Så jeg havde egentligt ikke gjort andet inden jeg rejste herop 1. februar, end jeg plejer at gøre når jeg har været heroppe på firmarejse, dvs booket fly og hotel for den første måned.
Min bank har godt nok været ved at arrangere en norsk konto, med dertil hørende såkaldt D-nummer, men hvor det er i processen, er jeg pt ikke helt klar over
Imidlertid skal man, såfremt man planlægger at opholde sig i landet mere end 6 måneder melde sin ankomst til Skatteetaten, som står for det norske folkeregister. Nordisk Råd har skrevet en udmærket side om emnet.
Mens vi venter...
Foto: makr
I Oslo foregÃ¥r tilmeldingen hos Skatt Ãst, som ligger et par stenkast fra Sentralstationen. Man skal dokumentere at man har et sted at bo, og et arbejde, og sÃ¥ ellers udfylde et par blanketter.
Når man har fået godkendt sin registrering får man et norsk Personnummer, og er dermed typisk berettiget til "den sociale pakke" i Norge (jeg tror ikke der følger andele af Oliefonden med, men jeg skal nok skrive om dette senere i så fald).
Man skal også have et skattekort (det kan klares med et D-nummer alene), som bruges til at fortælle arbejdsgiveren om diverse fradrag. Det norske skattesystem mangler jeg stadig at få styr på, fx lader det til at skatten opkræves i løbet af 10,5 måneder, så der er større udbetaling i juni og december (halv skat). à rets samlede indbetaling svarer dog til trækprocenten, så det er udelukkende en form for opsparingsmekanisme.
En sjov detalje på skattekortansøgningen var at man skulle angive om man skulle arbejde på land eller sokkel :-)
Politikken bringer en artikel om en række danske ord, der er i fare for at ryge ud af Retskrivningsordbogen. Argumentet skulle være at de er på vej ud af det danske sprog.
For at udsætte den skæbne kommer her en kort historie med 43 truede og 150 u-truede ord.
Hvis alle bruger 25% truede ord i deres sætninger, så skal det nok gå alt sammen.
I forfjors gjorde Peter, den halsstarrige kanalje, sin kæreste svanger i dølgsmål. Det lykkedes dog ikke Peter, og hans kæreste Magda, at fjæle svangerskabet, og derfor skulle der holdes bryllup og en gebommerlig kalas.
Magda, der var en kålhøgen flottenheimer, gik sporenstrengs i gang med en dosmerseddel og en gæsteliste. Familien var en blandet flok. Peters mor var en blegsotig kælling, hans far en træsk og forvorpen fusentast. Magdas forældre var begge knarvorne. Hendes mor en vindbøjtel og hendes far en døgenigt, der ideligt flanerede. Peters familie talte også hans bror, en djærv fløs, hans søster, der var en knibsk mø samt hans farmor, der var en obsternasig gammel kone. Magda inviterede tillige sin storebror, der var en dorsk ødeland og sin lillebror, den forsorne bajads.
Magdas veninde var gelassen, og Magda forskertsede ikke chancen for at sysselsætte hende med at tvætte festtøjet. Det var sin sag at spæge alle forberedelserne, og Magda var hver aften mødig og trættekær. Peter måtte være langmodig med sin forlovede.
Brylluppet blev en stor succes, uden skellig grund til klage. De brødflove gæster blev ufortøvet bespist med negerkys, sågar en misliebig charlatan, der havde sneget sig med.
Headstart Network (et samarbejde mellem à rhus Kommune og Seismonaut) holdt den 5. maj 2010 morgenseminar med temaet "Sociale medier i den offentlige sektor".
Jeg var indbudt til at tale om nærværende hjemmeside som et eksempel på at borgere værdiforøger offentlige data.
Bestseller har i løbet af de sidste par Ã¥r forsøgt at placere sÃ¥vel kontorfaciliteter som logistikfaciliteter flere forskellige steder pÃ¥ à rhus Havn. Oprindeligt var det planen at etablere et større logistikcenter med tilhørende kontorer pÃ¥ den nye Ãsthavn, hvilket blev droppet til fordel for et kontorhus pÃ¥ Mellemarmen.
Nu har planen om kontorhuset endeligt materialiseret sig til et lokalplansforslag. Planen er nu at etablere kontorhuset på Pier 2, umiddelbart ud for Sibirien-krydset, og i umiddelbar nærhed til det kommende Navitas Park på den nordlige bastion.
Tillykke til de kolleger der fik sejren fortjent i hus. Fedt at arbejde for et vinderhold!
Citat fra www.baadmagasinet.dk: 'NetDesign dominerede i de sidste sejladser og blev Danmarksmester, da finalen blebv sejlet fredag i Skovshoved. [...]'
Hvis man fortsat vil holde koncerter i à rhus så er der (med beslutningen om ophør med brug af Vestereng) reelt kun Travbanen og Godsbanearealet tilbage.
Citat fra stiften.dk: 'Snæversyn og træghed har sendt à rhus bagud af dansen som koncertby, mener koncertarrangør Erik Hansen. Han frygter nu at måtte aflyse en planlagt koncert i august med USAs største countrynavn. [...]'
Hvis man synes det danske sprog er sjovt, og gerne vil kende baggrunden for vores mange gode danske ord, så er ODS et fortrinligt værktøj. Dels beskrives ordenes betydninger og etymologi, men der gives også eksempler på sprogbrugens praktiske anvendelse i litteraturen.
'I. Bardus, en. (vist omdannet af fr. badaud, tosse, i lighed m. III. bardus; jf. Badutspring) taabeligt menneske; tosse. Bardûs .. kaldes en tosse, som gemene folk driver deres spot med og ...'
Dette link er indsat direkte på min hjemmeside fra min link-side på Facebook
Scandic Hotels planlægger at bygge et nyt hotel i byen, udover de to allerede eksisterende.
Hotellet skal bygges i Ãstergade 12, samme sted som tidligere husede Ãstergades Hotel.
Ãstergades Hotels gamle facade bibeholdes, mens al indmaden skiftes ud, sÃ¥ der bliver plads til et moderne hotel med 226 værelser, restaurant, bar, fitness- og konferencefaciliteter.
Hotellet får 140 parkeringspladser i en kælder under bygningen, og det er meningen at pladserne skal bruges af såvel gæsterne som den øvrige offentlighed.
Ãstergade 12 blev bygget i 1876 efter forlæg af C. W. Puck. Bygningen er inspireret af Ãstrigsk arkitektur og opført i nyrenæssance-stil. Bygningen har de sidste Ã¥r huset forskellige aktiviteter i forhuset, mens den gamle teatersal blandt andet har været brugt til Revy og flere forskellige barer.
Hotellet ventes klart til Ã¥bning i juni 2010, med byggestart i 2009, men først skal der laves en ny lokalplan for omrÃ¥det. OmrÃ¥det er i dag præget af de lidt triste omgivelser omkring Bus-aksen, og baggÃ¥rden til Ãstergade 12 er en af de fÃ¥ Ã¥bne baggÃ¥rdsomrÃ¥der der er tilbage i centrum.
På et større areal op ad Skejby Sygehus planlægger Via University College at opføre et større byggeri til at huse i alt syv uddannelser, der alle er sundshedsorienterede.
Via University College er en fusion af en række af Region Midtjyllands undervisningsinstitutioner, herunder det tidligere JCVU.
Første etape kommer til at udgøre 25.000 kvadratmeter, og den samlede anlægssum inklusiv byggegrund beløber sig til 460 milloner kroner.
Me byggeriet, der forventes at være klart til indflytning i 2011, bliver det muligt at samle uddannelserne på en lokation, mod 14 lokationer i dag.
Den 27. Februar blev udstillingen "Ridehuset - Fremtidens Kulturhus" åbnet på ARoS. Udstillingen består af en række plancher og modeller for en ombygning af Ridehuset. Ombygningen er udtænkt af Kulturhus à rhus, som Ridehuset er en del af, samt et arkitektfirma ved navn Futastic Structures (et navn som faldt i rådmand Flemming Knudsens smag).
Formålet med ombygningen er at skaffe publikumsfaciliteter i form af foyer, garderobe, toilletter mm, foruden bacstagearealer til magasiner og kunstnergarderober.
Disse arealer tilvejebringes ved at grave kælder ud under Ridehuset og Officerspladsen, så området ikke bebygges yderligere, udover et nyt indgangsparti til den underjordiske foyer.
For nylig fik jeg leveret min nye work-phone, en HTC S730.
Jeg har tidligere brugt en Ipaq til at holde styr på min arbejds-kalender, og jeg har glædet mig til at få funktionaliteten samlet i en enhed.
Telefonen ankom i en meget lækker kasse. Da jeg havde hevet smuds/reklameomslaget af, var der kun en helt sort kasse, med et enkelt HTC-logo på toppen, tilbage. Låget var fastgjort magnetisk foran på kassen, og denne elegange løsning vakte stor begejstring på kontoret.
Under låget var en udskåret stykke sort skumgummi med enkelte grafiske elementer, telefonen, samt et pap-billede af en af telefonens særkender; det skjute QWERTY-tastatur.
Under skumgummiet og mere pap lå telefonens tilbehør; headset, lader (med mini-USB), USB-kabel, samt det obligatoriske udvalg af CD'er og papir.
Konsortiet Founding Five planlægger for tiden en ny stor zoologisk have i à rhus. Haven er med i case-hæftet der blev udgivet i forbindelse med kommunens oplæg til Planstrategi 2008.
Et større område umiddelbart nord for "motorvejs-ringen", tæt ved nuværende og kommende (letbane) infrastruktur, er udset til lokation for à rhus nye attraktion.
Haven skal specialisere sig i dyr fra Australien og Oceanien, og en del af konceptet er en udbredt anvendelse af moderne teknologi, til at skabe en bedre, og mere lærerig, oplevelse for besøgende.
Ambitionen er at blive såvel en attraktion som et "uddannelsessted", foruden at medvirke til at bevare en række truede dyrearter. Bagmændene bag håber på et udbredt samarbejde med byens uddannelses-, kultur- og erhvervsliv.
Det gamle Kommunehospital på Nørrebrogade har alt for få parkeringspladser til stedets ansatte og patienterne. For de ansatte afholdes deciderede lodtrækninger om de sparsomme parkeringspladser, mens patienter henvises til betalingsparkering, hvis de ellers er så heldige at finde en plads.
For at øge parkeringskapaciteten har à rhus Kommune givet Region Midtjylland tilladelse til at bygge at parkeringshus til 400 biler.
P-huset bygges ind i det skrånende terræn mod Kirkegårdsvej, og vil ikke komme til at ændre gadebilledet voldsomt
Parkeringshuset skal bygges på et område hvor der allerede i dag er parkeringspladser (135 stk), så nettobidraget vil komme til at udgøre 265 parkeringspladser.
à rhus Kommune har med Planstrategi 2008 lagt op til at à rhus às rekreative værdier skal udnyttes i endnu højere grad end nu. Det skal ske ved løbende at tilgængeliggøre arealerne omkring åen, og ved at understøtte de naturmæssige forskelligheder som åens forløb byder på.
à rhus er barn af à en, og igennem historien har åen haft stor betydning for à rhus' udvikling. I de første århundreder var det åens ferske vand der gjorde à rhus til det oplagte sted for en boplads ved havet, mens det senere blev vandets forsvarsmæssige egenskaber og den beskyttede å-havn der drev udviklingen af byen.
Op igennem det nittende og tyvende århundrede blev især muligheden for vandforsyning og spildevandsafledning en drivende faktor for mange store virksomheders placering i byen. I sidste halvdel af det tyvende århundrede blev de centrale dele af åen så til en arealreserve, der muliggjorde anlæg af en ny hovedvej til Havnen, her tænkes selvfølgelig på à boulevarden.
à rhus Kommune gennemførte i 2003-2004 en offentlig debat over emnet, Golfbaner i à rhus.
Udover udvidelser af de eksisterende anlæg blev det besluttet at detailplanlægge en golfbane vest for landsbyen Lyngby, nordvest for motorvejskrydset mellem Silkeborgmotorvejen og E45.
Lyngbygård er en gammel herregård hvis historie går tilbage til 1500-tallet. Herregårdens jorder er på over 200 ha, hvoraf ca. 100 ha i øjeblikket er under omdannelse til en golfbane.
Ombygning til golfbane blev i 2002 valgt fremfor alternativerne intensiv svinedrift og skovbørnehave.
Der blev stiftet et firma med 4 århusianere, godsejeren og den professionelle golfspiller Thomas Bjørn som hovedaktionærer. Ambitionen er at skabe en golfklub af gennemført høj kvalitet.
Græsplænen mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade bliver i den kommende tid til et stort hul i jorden
Foto: makr
à rhus Kommunes spildevandsplan for 2006-2009 indeholder en række planer for aktiviteter der skal reducere udledning af næringssalte til de omgivende vandmiljøer.
I 2008-2009 opføres et stort forsinkelsesbassin på, eller dvs under, græsplænen langs med åen, mellem Bymuseet og Thorvaldsensgade. Bassinet kommer til at rumme 15.000 kubikmeter, eller ca. 10 gange så meget som det bassin der er etableret under Mølleparken i forbindelse med à ens åbning og parkens restaurering.
Bassinet opføres fordi à rhus Midtby er et såkaldt fælleskloakeret område. Et fælleskloakeret område fører regnvand og kloakvand i samme rør, modsat et moderne kloakeret område, hvor regnvandet typisk føres direkte i en recipient, dvs fx en nærliggende å eller bæk.
Problemet med fælleskloakering er at al regnvand skal en tur forbi rensningsanlæggene, og selvom der er høj kapacitet på Marselisborg Rensningsanlæg, så kan kloaksystemet ikke følge med når vandet står ned i stænger.
Silkeborgvej 260 er det gamle kommunekontor for den tidligere à by kommune. Den bevaringsværdige bygning er opført i 1936, og har indtil 2007 huset forskellige administrative formål for à rhus Kommune. Magistratsreformen, strukturreformen og de efterfølgende organisatoriske samlinger på færre adresser, har gjort det muligt for kommunen at sælge bygningen og den omkringliggende grund.
Det gamle kommunekontor sælges som en del af en større grund på 8400 kvadratmeter, og udover hovedbygningen er der flere lave og underordnede bygninger på grunden.
Den nye lokalplan for området lægger op til at de ikke-bevaringsværdige sidebygninger fjernes og erstattes af 3 punkthuse på i alt 2200 etagekvadratmeter.
Det af punkthusene der ligger nærmest Silkeborgvej kan indrettes til sundhedshus eller andet liberalt erhverv, mens de øvrige huse forudsættes indrettet til boliger.
I det gamle kommunekontor forventes der indrettet 12 boliger, mens de nye bygninger forventes at kunne huse omkring 20 boliger.
Da masterplanen og de efterfølgende lokalplaner for havneudvidelsen blev vedtaget, blev der planlagt en promenadesti langs med den nye Ãstmole.
Stien skal gøre det muligt for byens borgere at spadsere fra Marselisborg Lystbådehavn og helt ud til spidsen af den nye havnearm. For enden af stien planlægges en udsigtsrampe, så man kan komme i højden og se ud over havnen, byen og bugten.
Stien kobles på sigt sammen med den rekreative forbindelse, der kommer til at strække sig hele vejen fra Tangkrogen i syd til Den Permanente i nord. Anlægget afventer det endelige færdiggørelse af det nys opfyldte areal øst for vejanlægget. Hvordan den nye færgeterminal skal forbindes til den eksisterende arm er ikke afklaret, men stien skal under alle omstændigheder krydses af en vej her.
à rhus' største attraktion, Den Gamle By, planlægger at udvide museet med et kvarter af 1900-tals bygninger.
Udvidelsen kommer til at ske på et område der ligger mellem det nuværende museumsareal og Ceres-krydset.
Udover en lukket karre-bebyggelse til historiske bygninger opføres en bygning til Dansk Plakatmuseum, og Politikkens pavillion fra landsudstillingen i 1909 genopføres.
Udvidelsen skal ligge på et areal hvor der i dag findes legeplads, offentlige toiletter og en ældre kioskbygning. Kioskbygningen er bevaringsværdig, og nedtages af Den Gamle By for senere at blive genopført som en del af museet.
Legepladsen genetableres øst for lokalplansområdet og i forbindelse med byggeriet til Dansk Plakatmuseum etableres offentlige toiletter til legepladsens og Botanisk Haves gæster.
Pavillionbygningens 100 kvadratmeter skal bruges som indgangsbygning og kiosk for de to museer.
Den 7. januar 2008 nåede en længe frygtet nyhed århusianerne. Ceres lukker bryggeriet i Smilets by.
Efter mere end 150 år med ølbrygning ved åens bred flytter produktionen nu til Royal Unibrews øvrige bryggerier på Fyn og Sjælland.
Bryggeriets historie er næsten synonym med industrialiseringen i à rhus. I 1856 Ã¥bnede et konsortium byens syvende bryggeri pÃ¥ en stor grund uden for byen, perfekt beliggende ned til Ã¥en, som skulle forsyne bryggeriet med det nødvendige vand. Perioden som selvstændigt bryggeri varede dog ikke længere end til 1898, hvor bryggeriet blev solgt til Ãstjyske Bryggerier A/S, og sÃ¥ledes fortsatte udviklingen indtil Royal Unibrew kom til verden i 2000.
I Skejby, mellem Brendstrupgårdsvej og Margrethediget, planlægges det at bygge 7 ejendomme med primært små boliger.
Arealet har tidligere været udlagt til erhvervsområde, og tilbage i 2000 havde TDC Internet planer om at opføre en større bygning på dette område, og forbinde den til de allerede eksisterende bygninger på den anden side af det fredede Margrethedige med en glasdækket hængebro.
Planerne blev dog skrinlagt da TDC Internet ophørte som selvstændigt aktieselskab i 2002.
I 2004 påbegyndtes et lokalplanlægningsarbejde med det formål at ændre arealet fra et erhvervsområde til et boligområde, og første lokalplan (749) blev vedtaget i 2005.
I slutningen af 2007 blev endnu en lokalplan (817) vedtaget, hvilket lagde endnu et areal til boligområdet, så der i alt kan bygges 7 ejendomme.
Opførelsen er i overensstemmelse med kommuneplanen og kræver derfor ikke en ny lokalplan, blot en kommunal godkendelse i henhold til bygningsreglementet.
Bygningen indpasses glimrende i den eksisterende arkitektur. Der bygges i 6 etager, svarende til bygningen mod Banegårdsgade, og bygningen indrettes til kontorer. I bygningens nederste del etableres en høj og bred port der sikrer tilkørselsforholdene til gården.
Projektet er det seneste i rækken af fortætninger og udfyldninger i Midtbyen. Efter at Midtbyen har været fuldt bebygget i flere år, så kigger projektmagerne nu på grunde med lav eller nedslidt bebyggelse, eller grunde hvor et vejareal kan overdækkes.
Offentliggjort 17/12-07 af makr (version: 2.18) i Forside, Byplanlægning Opdateret 13/12-07: Regionen har valgt C.F. Møller m.fl. til rådgivningsopgaven
Skejby Sygehus er planlagt udbygget i voldsom grad.
Det er meningen at samtlige sygehusfunktioner i à rhus-området skal henlægges til Skejby, sådan at alle specialer er repræsenteret her, og således at de to gamle sygehuse i det centrale à rhus kan forlades.
Region Midtjylland valgte i december 2007 et konsortium ledet af C.F. Møller til at forestå den store rådgivningsopgave.
Udbygningen vil komme til at ske over de næste 15 år og koste et større milliard-beløb. Penge der forventes at komme ind igen ved salg af de bynære hospitaler samt effektivitetsforbedrnger.
Offentliggjort 11/12-07 af makr (version: 2.2) i Forside, Byplanlægning Opdateret 11/12-07: Projektet blev endeligt godkendt på byrådsmødet den 5. december 2007
Byggeselskabet Kuben planlægger at opføre en blandet bolig- og erhvervsbebyggelse på den tomme plads mellem Værkmestergade og jernbanen.
Den nye bebyggelse afslutter udfyldningen omkring de gamle værkstedsarealer
Offentliggjort 19/04-16 af makr (version: 2.4) i Forside, Arkitektur Opdateret 11/12-07: Projektet blev endeligt godkendt på byrådsmødet den 5. december 2007
Byrådet har på deres møde den 23. maj sendt en lokalplan for bebyggelsen syd for Vesterbro Torv i offentlig høring.
Karreen er i dag fuldstændig domineret af den 8 etager høje Vestgaarden, der flankeres af indgangen til Superbrugsen, samt et posthus.
Ejeren af området har bedt kommunen udarbejde en ny lokalplan for området, der skal give mulighed for at fortætte og udfylde karreen.
Planen er at bygge nye hjørnebygninger hvor Brugsens indgang samt posthuset ligger, og fortætte bebyggelsen ned ad henholdsvis Vesterport og Vester Alle. Dels ved nybyggeri, dels ved ombygning af eksisterende bebyggelser.
Folketinget vedtog i 1990 "Lov om visse hovedlandevejsstrækninger", som bemyndigede Trafikministeren til at projektere en udbygning af rute 26 mellem à rhus og Hanstholm.
I 2006 udkom en rapport med en række forslag, herunder et forslag om forlægning af strækningen mellem E45 og Svenstrup.
Hovedforslag og alternativer for strækningen Mundelstrup-Svenstrup
Havde lejlighed til at spise på Brewpub på Vestergade i København forleden, og det var en god, omend blandet, fornøjelse.
Jeg startede med en Pale Ale ved navn Ellhorn. En ganske glimrende øl med dejlig tør humlesmag.
Til "aperitif'en" serveredes lidt brød med to ubestemmelige smørelser uden de store kulinariske kvaliteter.
Huset beklædes med kobberplader og skiller sig lidt ud i husrækken
Foto: Claus Hermansen, CHA
I Jægergårdsgade 100B planlægger Bricks A/S at opføre et hus dækket af kobber.
Huset skal bygges på en lille grund overfor Bruuns Galleri. Grunden er ubebygget bortset fra en række garager som tidligere har været anvendt af à rhus Olie.
Hullet i husrækken bliver udfyldt af en noget anderledes bygning end de øvrige bygninger på den side. Den 5 etager høje bygning er tegnet af arkitekt Claus Hermansen, og får 2 butikslejemål i stueetagen mens resten af bygningen indrettes til lejligheder der bliver omkring 90 kvadratmeter store.
Hovedbygningen til venstre tilbageføres til oprindelig stand, mens sidebygningen ombygges.
Foto: makr
à rhus Kommune har ved budgetforliget i 2006 vedtaget at Vester Alle 15 fremover skal være hjemsted for et produktionscenter for Rytmisk Musik, samt et jazz-spillested.
Vester Alle 15 blev bygget i 1877 af samme møller som lagde navn til Mølleparken. Bygningen blev opført til at huse en voksende samling af billeder og historiske artefakter, som den kulturelt interesserede møllerfamlie Weis havde slæbt til huse.
Bygningen fungerede som museum i mange år, men som det er de fleste århusianere bekendt rykkede kunstsamlingen ad åre til Vennelystparken, mens oldtidssamlingen rykkede til Moesgaard. I Vester Alle 15 åbnedes derimod et borger-hus i 1973.
Stemningen er høj (og billedkvaliteten lav) på Heidis
Foto: makr
Heidis Bierbar er seneste forsøg på at få den gamle chokoladefabrik i Klostergade ind på den århusianske natklub-lystavle.
Efter en længere periode som Fabriken åbnede Heidi en bar efter tysk afterski-forbillede på stedet, og at dømme efter antallet af gæster i de første uger efter åbningen, så har århusianerne taget imod opfordringen til at komme og danse på bordene.
Stedet er stort, men arealet tilpasses efter antallet af gæster. Baren holder i det store hele hvad den lover; fadøl, musik af tvivlsom kvalitet og lange borde der kan holde til dans.
Udvalget af øl er langt bedre end de vanlige instanser af Erdinger og Paulaner. Således er der faktisk et udvalg af tysk pilsnerøl, herunder Spaten Münchner og Radeberger, samt den ellers sjældne Blanche de Namur på fad.
Det har længe været et ønske at etablere et kollegie specielt til de udenlandske studerende på à rhus Universitet.
Udenlandske studerende er ofte i landet relativt kort tid, og et ordentlig bo-tilbud skal med i "pakken" fra universitetet for at lokke flere udlændinge til landet.
Fra de studerendes side er det især muligheden for at bo sammen med andre udvekslingsstuderende der trækker, men også en placering tæt på byen er i høj kurs.
Sparekassen Kronjylland indretter bank i Vestergade 11, og bygger i denne forbindelse til i baggården.
Oprindeligt var det planlagt at bygge erhvervslokaler hen over Busgaden hvor denne munder ud i Vestergade. Lokalerne skulle ikke bruges af banken, men udlejes.
Bygningen ville have været den seneste i rækken af svævende lokaler der etableres over Busgaden. Busgadehuset er selvfølgelig det ældste, men huset har de seneste Ã¥r fÃ¥et følgeskab ifbm Busgadegennembrudet og et byggeri op mod Ãstergade. Den svævende bygning er imidlertid taget af bordet igen.
Nedenstående er indsendt som indsigelse i debatten om Planstrategien
Jeg skal hermed foreslå at der, i forbindelsen med Planstrategien, udarbejdes en opdateret trafikplan for Midtbyen, der tager højde for de mange nye ideer.
Nedenstående skal ses som et indspark til dette arbejde. Oplægget er en sammenfatning af tidligere foreslåede planer og ideer der har været oppe i debatten. Jeg har kun koncentreret mig om den sydlige del af Midtbyen, idet jeg her ser de største konflikter mellem den nuværende trafikplan og kommende projekter.
Der er dømt lokalavis (i ordets mest positive forstand) når fyringer i et lokalt firma, samt en konkurrence om byens bedste bagdel får en bedre placering end en mindre demokratisk øvelse, som dem ovre i København har fundet på.
Forsiden på netavisen, torsdag morgen efter udskrivelse af valget
Westvleteren Blond hører til blandt de sjældneste øl i verden og har en overraskende fyldig smag.
Foto: makr
Belgisk trappistøl har efterhånden vundet indpas i selv den mørkeste bodega, men et enkelt bryggeri holder stadig volumen lavt og kvaliteten højt. Der er selvfølgelig tale om Westvleteren.
Westvleteren er næsten ligesÃ¥ kendt for deres ufremskaffelighed som for deres smag. Ãllet produceres kun i lille mængde og sælges kun ved bryggeriet og i en lille cafe overfor. Man kan reservere en kasse i forvejen hvis man er heldig nok til at komme igennem pÃ¥ telefonen, og ellers kan man stille sig i kø de fÃ¥ dage om Ã¥ret hvor øllet sælges.
Westvleteren Blond er ligesom de øvrige øl fra bryggeriet et overraskende anderledes, men utrolig velgennemført bud på sin genre. Smagen er fyldig og med en begrænset parfumering. Den ligger tungere i munden end de fleste blonde øl, og det gør den bedre egnet til maden eller en aftensøl end til en tørstslukker i solen.
Dispositionsplanen for Nordhavnen er en af de 3 hjørnesten i helhedsplanen for de Bynære Havnearealer, de to andre er hhv den rekreative forbindelse og Havnebyrummet flankeret af de to bastioner.
Alt i alt skal der bygges over 700.000 etagekvadratmeter på den gamle Nordhavn, inklusiv bebyggelser ifbm den nordlige bastion samt bebyggelse mellem Fiskerihavnen og Skovvejen.
Vinderforslagets hovedide med Nordhavnen er at de 2 piers (pier 3 og 4) opdeles i 7 øer med en række kanaler. Hver ø skal så bebygges med såvel boliger som erhverv. Langs med øerne etableres en stor boulevard til såvel biltrafik som letbane.
Boulevarden flankeres af en række byggefelter og en stor bydelsplads ud for bassin 7.
Disse regulære byggefelter suppleres af et byggefelt umiddelbart øst for à rhus Sejlklubs vinterplads, et byggefelt rundt om et bassin der skal etableres på løstrækkerpladsen, samt et byggefelt på grunden hvor Sømandshjemmet ligger i dag.
Op igennem historien har à rhus flere gange flyttet industriområder ud af byen for at få mere plads til boliger og let erhverv. Sådan skete det da Frichs Fabrikker rykkede ud af Reginakrydset (som det ikke hed dengang) og til Søren Frichs vej (som den ikke hed dengang), og sådan sker det nu igen, hvor området omkring Søren Frichs vej endnu en gang omdannes.
Omdannelsen begyndte allerede for flere år siden da Frichs gamle fabrikker blev omdannet til Frichsparken og blev hjem for en række mindre erhverv og kontordomiciler. På det seneste er området omkring Friskofabrikken blevet bebygget, og for nylig er området omkring Finderupvej også blevet inddraget.
Betegnelsen fiskerihavnen dækker arealerne der grænser op til det nordvestligste havnebassin.
Arealerne bruges primært til fritidsaktiviteter samt lettere publikumsrettede erhverv, dog er der stadig enkelte tungere erhverv repræsenteret.
I forbindelse med udbuddet af Vestgrunden har kommunen offentliggjort et foreløbigt forslag til dispositionsplan for området. Forslaget skal ses som forvaltningens første bud på en plan, og den medsendes som inspirationskilde til de arkitektfirmaer der vil byde på Vestgrunden.
I forbindelse med udarbejdelse af en lokalplan for Vestgrunden vil dispositionsplanen blive behandlet politisk og offentligt.
Nedenstående er indsendt til à rhus Kommune som indsigelse til forslaget om en tunnel under Marselis Boulevard:
Kommentar til Forslag til Tillæg nr. 111 til Kommuneplan 2001
Forbedret vejforbindelse til à rhus Havn
Der er overordnet set tale om et virkelig gennemført stykke udredningsarbejde, og rapporten virker fyldestgørende på alle essentielle områder.
Jeg skal hermed komme med to forslag til justeringer i forhold til den endelige planlægning.
Moesgård Museum, det "jyske nationalmuseum" har til huse i en gammel gårdbygning syd for à rhus. Moesgård huser både en forhistorisk samling og udstilling, samt uddannelserne etnografi og arkæologi.
For at få plads til udvidelser i udstillingsområderne er der planlagt en udvidelse.
Tilbygningen skal have et areal på i alt 16.000 kvadratmeter og bygges ind i bakken over museet. Designet er tegnet af Henning Larsen Arkitekter, og inspirationskilden har været de arkæologisk udgravninger med deres mange lag. Desuden spilles der med lyssætningen over temaet "den moderne elverhøj".
På et areal omkring og overfor Viborgvej 286, planlægger Dansk Erhvervsprojekt A/S at opføre en større bebyggelse bestående af 3 tårne og en trekantet bygning.
De tre tårne kommer til at ligge nord for Viborgvej og bliver henholdsvis 12, 17 og 32 etager høje. I meter svarer det til 40, 60 og 100 meter.
I alt opføres der 24.500 kvadratmeter på denne side af Viborgvej.
Op den anden side opføres en trekantet bygning i 15 etager med en højde på 45 meter.
Bygningen omfatter 7.500 kvadratmeter.
Denne grund var tidligere genstand for planer om at opføre et 85 meter højt trekantet højhus, omtalt som Ketner-bygningen.
Med budgetforliget for 2008 har byrådet afsat 1 mio kroner til en undersøgelse af mulighederne for en overdækning af banegraven.
Det har længe været diskuteret om man kunne overdække banen mellem Bruuns bro og Frederiks bro, og derved få et stort nyt areal til byudvikling tæt på centrum.
I 2007 kom Steen og Strøm (som ejer Bruuns Galleri) på banen med et forslag om overdækning som en måde at få plads til en udvidelse af galleriet, og i forbindelse med Planstrategiprocessen har firmaet indsendt tre cases med forslag til bebyggelser.
De tre forslag er dels en helhedsplan med boliger og erhverv, dels en udvidelse af karrestrukturen på begge sider, og endelig et forslag til placering af en multihal.
à rhus Kommune traf for lang tid siden en beslutning om at privat affald ikke længere må henstå på offentlige arealer, herunder de skraldeøer der er etableret mange steder i Midtbyen.
Der er nu taget beslutning om at etablere en række underjordiske affaldsbeholdere rundt omkring i byen.
Oprindeligt var tanken at affaldet skulle helt væk fra de offentlige arealer, og skraldeøerne blev kun opsat som en midlertidig løsning, efter at arbejdsmiljøloven gjorde det umuligt for skraldemændene at slæbe affaldet op fra de gamle skaktrum i ejendommene.
En tidligere rådmand var fremme med ideer om et affaldssugeanlæg under hele midtbyen, men dette skulle vise sig at være for omkostningstungt. Istedet blev der lagt op til at hver ejendom selv skulle etablere et godkendt affaldssystem, som renovationsselskabet kunne bruge.
Letbanen er à rhus Kommunes bud på den fremtidige kollektive infrastruktur.
Det er den største investering i kollektiv trafik i byens historie og projektet vil bringe sporene tilbage til à rhus Sporveje.
Den store vision indbefatter ruter til de fleste oplandsbyer i à rhus Kommune og flere omkringliggende kommuner, og de centrale dele af à rhus vil blive rigeligt betjent med letbanespor langs havnen, i busaksen, og på Vester Alle.
Det endelige mål ligger 20 år ude i fremtiden, men allerede nu arbejder man på en VVM-undersøgelse af den første etape, som skal gå fra Grenåbanens spor ved Nørreport, op ad Randersvej, forbi Skejby Sygehus, igennem Lisbjerg for så igen at støde til Grenåbanen ved Lystrup.
Staten har givet et bidrag til VVM-undersøgelsen, og flere landspolitikere har udtalt sig positivt om statslig medfinansiering af Letbanen, men også Region Midtjyllands trafikselskab, MidtTrafik, er med i projektet. Regionen og de berørte kommuner har oprettet et fælles sekretariat der skal arbejde for projektets realisering.
à rhus Byråd besluttede på deres møde den 29. august 2007 at udskrive en idekonkurrence for Bispetorv. Konkurrencens deltagere skal komme med bud på hvad der skal ske med torvet når de mange parkeringspladser nedlægges.
Området bruges i dag nærmest udelukkende til parkering
Området omkring Søren Frichs vej er et gammel industriområde som efterhånden er ved at blive omdannet til bymæssig bebyggelse med en blanding af boliger og lettere erhverv.
Det første store skridt kom efter Frichs Fabrikkers lukning, hvor de mange fabriksbygninger blev omdannet til kontorer under navnet Frichsparken. For tiden har man taget hul på strækningen mellem Søren Frichs vej og Silkeborgvej, nemlig grundene omkring den lille Finderupvej.
En række grunde er ryddet eller under rydning og det er mening at der istedet skal bygges boliger, evt med enkelte kontorer og små butikker.
à rhus Kommune har længe ønsket sig flere boliger til ældre i Midtbyen, og man har nu udpeget en grund til formålet.
Området er smukt beliggende ned til åen, og ligger tæt på centrum. Godsbanearealet med kommende bydel ligger lige på den anden side af åen og Carl Blochs gade.
På Runevej i Hasle planlagde GaardeErhverv at bygge et spændende nyt højhus.
Højhuset skulle have en markant "vredet" trekantsform, og være 85 meter højt. På de 24 etager skulle de i alt 13.400 kvadratmeter primært bruges til kontorer.
Huset bæev omtalt som Ketner-bygningen fordi arealet tidligere ejedes af grossistvirksomheden Ketner.
I november blev det imidlertid afsløret at Dansk Erhvervsprojekt har købt grunden og regner med at lade den indgå i projektet for Viborgvej 286
I modsætning til den normale byudvikling, der primært foregår lag på lag, så har man i Lisbjerg lavet en dispostionsplan for hele området, og planlægger at bygge byen færdig over et relativt kort tidsrum, 20-30 år.
En gul mojito med slatten mynte trak gevaldigt ned i oplevelsen på Guldbar
Foto: makr
à boulevarden har fået en ny cocktailbar i lokalerne der oprindeligt husede en rollespilsforretning, og siden da har haft perioder som solcenter og et ret uheldigt forsøg på en bar med det politisk ukorrekte navn Smoke.
Nu er navnet Guldbar, og i reklamer tilbyder baren sig til det kræsne publikum med hang til forkælelse og en god drink efter en middag.
Vi prøvede stedet lørdagen efter premiere-fredagen, og resultatet var noget skuffende.
Indretningen, må medgives, hører til blandt de flotteste i nyere århusiansk bar-historie, men betjeningen og drikkevarerne er ingenlunde i særklasse.
Betjeningen foregår i baren. Det er det samme som langt de fleste andre steder, men folk med hang til forkælelse vil altså gerne have betjening ved bordene..
Udvalget af drinks var, at dømme efter kortet, ret kedeligt. Ingen specialiteter her, blot de kedelige massefremstillede mærkevarer-spirituosa iblandet forskelligt sodavand.
De to 110 meter høje tårne som ejeren af La Tour ønsker at opføre
Foto: 3xNielsen
På Latour-grunden i det nordlige à rhus overvejer ejeren at opføre to højhuse, istedet for den nuværende lave hotelbebyggelse.
Områdets højeste bygning er i dag det gamle vandtårn, men i kommunens højhuspolitik er krydset mellem Randersvej og Ringvejen karakteriseret som et sted hvor højhuse ikke som udgangspunkt afvises.
De to tårne, der fra nogle vinkler vil omslutte vandtårnet, forventes at få en blanding af bolig og erhverv, herunder såvel hotel-faciliteter som børnehave.
Tårnene er projekteret til at blive 110 meter i højden, men eftersom grunden ligger 90 meter over havet (vandtårnet stod der af en årsag), så vil toppen af tårnene række næsten 50 meter højere op end "Danmarks højeste hus" på havnen, og dermed blive Danmarks højeste punkt. Det er endnu ikke offentliggjort om der bliver offentlig adgang til udsigten.
à rhus Universitet har planer om at opføre et højhus som vartegn for Universitetsbyen.
Højhuset skal placeres på "Lille Barnow-grunden", som er den parkeringsplads der i dag ligger på det syd-østlige hjørne af krydset mellem Ringgaden og Randersvej/Nørrebrogade.
Det foreslåede design for det nye højhus på "lille Barnow"-grunden
Grenåbanens skæring med Grenåvej er en af de mest befærdede skæringer i niveau i landet.
Der har derfor længe været en ønske om at få lavet en skæring ude af niveau mellem de to, og à rhus Amt lavede derfor i 2005 en VVM-undersøgelse. Efter nogen virak har Staten og Kommunen i 2007 besluttet at etablere en vejbro over banen.
Opad det nye Frederiksgade-strøg ses stadig enkelte afspærringer, men det hjælper gevaldigt på det.
Foto: makr
Frilægningen af den indre del af à rhus à skrider nu for alvor fremad. Omkring Magasin er frilægningen tæt på at være færdig, og kun enkelte afspærringer afslører at der stadig er aktivitet i området.
Længere mod vest er aktiviteten væsentligt mere synlig. Grønnegadebroen er langt fra færdig, og omkring Mølleparken ligner det stadig langt mere en byggeplads end et parkområde der skal færdiggøres i indeværende år.
Jordarbejderne er begyndt på plænen foran Kasernen
Foto: makr
Borgmester Nicolai Wammen, rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, dekan Erik Meineche Schmidt, Det Naturvidenskabelige Fakultet og professor Flemming Besenbacher, iNANO-centret, tog i dag første spade-stik til det der skal blive til à rhus' nanoteknologiske forskningscenter.
Første etape er på omkring 1200 kvadratmeter, bygget omkring et 120 kvadratmeter stort rentrum, hvori den praktiske del af forskningen skal foregå.
Ingeniørhøjskolen planlægger at flytte sine uddannelser til dels Katrinebjerg, dels uddannelsesbastionen på havnen.
I den forbindelse blev den gamle Ingeniørhøjskole på Dalgas Avenue sat til salg, og i 2006 blev bygningerne købt af Mogens de Linde.
Salget er dog betinget af at uddannelseshuset på havnen bliver etableret.
Planen er at uddannelserne skal flytte ud i 2011, hvorefter bygningerne skal ombygges, formentlig til boliger.
Danish Crowns "Tulip"-slagteri i Brabrand lukkes med udgangen af 2007, og den store 114.000 kvadratmeter grund er sat til salg.
Det forventes at grunden vil blive solgt til et projekt med boliger, eller eventuelt en blanding af boliger og små-erhverv. Afhængig af fordelingen kan der blive plads til helt op mod 500 boliger, placeret indenfor 10 km af centrum.
Går man i højden, vil der endda være mulighed for at nogle af boligerne kan få udsigt over Brabrand Sø.
Grunden sælges ryddet for bygninger, og det er så op til køber at få godkendt en ny lokalplan for området.
Brabrand Boligforening, à rhus Kommune med flere har lavet en helhedsplan for det ghettoiserede område omkring Gellerup.
Planen går ud på en "massiv omdannelse" af bygningsmassen funderet omkring nogle strøg og ankre.
Ankrene er steder og institutioner der kan tiltrække borgere fra hele byen, fx City Vest og Bazar Vest, mens strøgene forbinder ankrene.
Det største strøg skal forbinde City Vest og Bazar Vest, og det er meningen at bygningerne omkring dette strøg skal huse publikumsrettede funktioner mm i stueetagerne. Formentlig skal flere bygninger rives ned og andre bygges for at gennemføre planen.
Samtidig planlægges en fortætning så bebyggelsesprocenten kommer lidt højere op i udvalgte områder.
En vigtig del af konceptet er blanding af boligformerne, således at en del af lejlighederne sælges som ejerligheder, hvilket skal tiltrække århusianere af en anden profil end de almene boliger.
Når det nye uddannelseshus på havnens nordlige bastion er færdig, forlader Maskinmesterskolen de nuværende bygninger i Borggade.
Bygningerne blev i sidste halvdel af 2006 solgt for lidt over 100 mio kroner, men køberen har endnu ikke afsløret planerne for de centrale bygninger.
Grundarealet er på ca. 3000 kvadratmeter, hvor ca. halvdelen er bebygget, med hovedbygningen som største bygningsmasse.
à rhus Cityforening har været på banen med et forslag om at etablere et P-hus på grunden, blandt andet til erstatning for de parkeringspladser der nedlægges på Bispetorv inden længe.
Pludselig spillede en saxofon med på numrene midt blandt publikum i Colorbaren
Foto: makr
Sammen med min kæreste og 8 andre var jeg i år for 3. gang på Skanderborg Festival. Det kom der en del sjov og en del billeder ud af.
Festivallen var som altid hyggelig og afslappet, lige så snart man altså har fået overstået cirkusset omkring teltslagning. Utroligt at dette skal foregå så ustruktureret hvert eneste år.
à rets store oplevelser var Nordstrøm, Infernal (som ventet) og Sinead O'Connor, men også en række andre koncerter vil blive husket, herunder ikke mindst Sebastian, Kim Larsen og à rhus Symfoniorkester, der med vanlig sans for det specielle publikum sluttede af med en bragende flot udgave af temaet til Star Wars.
à rets bar må nok tilkendes Castro Bar, der med gode, billige mojitos og den ellers uopdrivelige Palma Cristal øl, sikrede sig en del omsætning fra min side, samt bidrog til min motion når der skulle hentes nye forsyninger fra den anden ende af pladsen.
Positiv omtale skal også gives til Thor Hill for Thor Hill-hed, samt til Stereobænken for central placering.
à rets bar i den anden ende bliver MiniRytmer for god beliggenhed og hyggelige bartendere.
Uden for hegnet falder valget på Colorbar for god stemning, god musik, næsten lige gulv, samt jævnlig tilgængelighed af strøm.
I år er det tredje år jeg skal på Skanderborg, og jeg var kommet til at udbrede en fiks ide så meget, at jeg var nødt til at gennemføre den.
Ideen går ud på at jeg hver dag er iført en t-shirt med dagens personligt udvalgte program trykt på forsiden, ikke noget videre fancy, men bare en sjov ide..
Nå, men som sagt, så gjort.. Jeg googlede lidt, og fandt ikke det store udbud af t-shirt-trykkere online, så jeg gik en tur ned i à rhus' Huset, hvor man kan være kreativ på alle mulige måder..
Resultatet blev næsten en hel dags arbejde med den ædle kunst silketryk. Processen involverer mange trin, herunder med fotoemulsion, mørkekammer, UV-lys, højtryksrenser og selvfølgelig maling...
Ud i den anden ende fik jeg fire ganske pæne t-shirts med hvert program trykt på fronten.. Så burde det være lidt mere sandsynligt at jeg får hørt det jeg vil i år...
Billeder vil selvfølgelig tilflyde hjemmesiden afhængig af ædruelighed og mobil-strøm...
Det gamle erhvervsområde omkring Søren Frichsvej i à rhus skal over tid omdannes til bynære boligområder og lettere erhverv.
Et af de første større projekter er en række høje punkthuse langs à en umiddelbart indenfor Vestre Ringgade.
Lokalplanen giver mulighed for at bygge 9 huse i op til 10 etager (+tagetage). I alt er der mulighed for at bygge 27.200 etagekvadratmeter på den ca. 20.000 kvadratmeter store grund.
Første skridt på vejen mod letbaner på Nørrebrogade og Randersvej er busprioritering.
Under projektet tilvejebringes det nødvendige areal til i første omgang busbaner, senere letbanespor.
For at kunne udvide vejen er det nødvendigt at nedrive rækken af byhuse på Randersvejs østlige side, mellem Stjernepladsen og Netto.
De mange grundes tilbageværende areal forventes lagt sammen og solgt fra til ny og højere bebyggelse.
Bebyggelsen kommer til at få en højde og et arkitonisk udtryk der vil give vejen større harmoni i forløbet.
Størst trafikale ændringer kommer til at ske ved Stjernepladsen og ved Kastaniegade, der danner indkørslen til Netto, Aldi, Blockbuster, McDonalds m.fl.
Ved Kastaniegade er det desværre nødvendigt at fælde den gamle blodbøg, og der kommer en art rundkørsel som fordeling til parkeringspladserne.
Det var fra starten meningen at ARoS skulle have et himmel-tema såvel som et helvede-tema.
Helvede blev realiseret fra starten via De 9 Rum i kælderen, en henvisning til Dantes fortællinger, mens himmelen forblev en tom og forblæst tagterasse.
Der er imidlertid blevet skaffet penge til at lave en installation, og efter en konkurrence er Olafur Eliasons projekt blevet udvalgt.
Projektet består hovedsageligt af en cirkulær udsigtsplatform der giver mulighed for at se ud over hele byen. Glasset er farvet i regnbuens farver.
Derudover findes et kugleformet rum med prismer samt et multifunktionelt rum og et camera obscura.
På Jægergårdsgade i à rhus lå en gang en legendarisk bodega ved navn Bodega 65. I dag huser stedet en restaurant der har potentiale til at blive mindst lige så legendarisk som forgængeren.
Klassisk Bistro er en lille restaurant med et engageret og energisk personale og en overskuelig men varieret menu.
En del af retterne færdigtilberedes direkte ved bordet af tjeneren.
Vin er en vigtig del af måltidet hos Klassisk Bistro, og tjenerne er gode til at vejlede og finde de bedste vine til de enkelte retter.
Alle flasker kan købes på glas, hvilket er en stor fordel når vinudvalget er så stort, og tjenerne hurtigt får forskellige vine i spil til de forskellige retter.
Dansk Supermarked har købt en næsten 50 hektar stor grund i tilknytning til det kommende transportcenter ved à rslev.
Grunden skal bruges til et nyt non food lager, efter at pladsen i Holme og Skejby er blevet for trang.
Der skal udarbejdes en lokalplan for området, hvorefter det skal bebygges indenfor et år.
DS bliver en af de store aktører i området sammen med Danske Vognmænd, der også er i gang med en udflytning.
Udover en beligghenhed tæt op ad det jyske motorvejssystem, så har DS mulighed for senere at bygge en tilslutningsbane til den jyske længdebane.
à rhus har fået et nyt åndehul.
På den strækning af à boulevarden hvor åen for nyligt er kommet for en dag, er der for kort tid siden åbnet et ny lille cafe med høj kvalitet til lave priser.
Stedet hedder suppestegogis, og ligger mellem Busgaden og Grønnegade. Navnet antyder forkærlighed for de traditionelle dyder, mens stavemåden antyder en vis fornyelse.. Begge dele er helt rigtigt.
Jeg kom forbi på fastende mave en morgen ved 10-tiden, og blikket faldt på skiltet der udbød morgenmad for beskedne 25 kroner.
Som nogen måske har bemærket har jeg været på rotur den sidste uges tid, og jeg har benyttet lejligheden til at teste posting af billeder direkte fra min telefon.
Det har været en fin tur (måske mere herom senere), og i hovedreglen har billed-postingen også fungeret.. Der var lidt brugerfejl i begyndelsen + en del uhensigstmæssigheder i min kodning, og det resulterede i dobbelt-posts og at billeder blev postet ude af rækkefølge.. Det burde der dog være rettet op på nu.
à rhus lagde jord til en noget rodet Metallica-koncert fredag den 13. juli 2007.
Andre har anmeldt selve musikken, så jeg vil i stedet koncentrere mig om arrangementet.
Arrangørerne lagde egentlig godt fra start med en udmærket hjemmeside med de rette informationer.
Vi valgte at tage en shuttle-bus fra Banegården, og trods kø hele vejen ned ad Banegårdsgade, så kom vi hurtigt med en bus.
Dette fungerede fremragende, og hvis vi engang skal have en ny Rutebilstation i det område, så bør shuttle-bus funktionen klart indtænkes.
Nørreport-krydset ombygges som en del af planen for de bynære havnearealer.
Ombygningen er planlagt til at gå i gang umiddelbart efter at Containerterminal Nord er rømmet, en gang i løbet af september 2007.
Skibe og mennesker i massevis langs kajen mellem pier 1 og pier 2.
Foto: makr
à rhus var værtsby for starten af The Tall Ships Races i 2007.
Begivenheden må tælles blandt de største i nyere à rhus-historie, og er forhåbentlig en forløber for flere arrangementer af samme kaliber.
De festlige dage bød på et væld af smukke skibe placeret langs hver en meter kaj på inderhavnen. Skibene varierede i størrelse fra 100+ meter til skibe i størrelsesordenen "privat lystsejler". I alt lå over 100 skibe til kaj i à rhus.
Omkring skibene var rejst et utal af telte der bød på mad og drikke i lange (og varierende) baner. Mangt en århusianer og østjyde fandt vej til havnen i disse dage, hvor folkefesten stod på med uformindsket styrke fra torsdag eftermiddag hen til midt på søndagen. Større regnskyl torsdag dæmpede festlighederne uden nogensinde at slukke dem helt.
Således fik mange danske landkrabber stiftet bekendtskab med livet om bord på de store skibe. Enten som besøgende ved de mange åbne skibe, eller i snak med nogle af de mange besætningsmedlemmer henover en øl i de mange festlige telte.
I Masterplanen for à rhus Havn er der gjort plads til en udvidelse af Oliehavnen.
Udvidelsen vil skabe en lang ubrudt kaj mod bassinet, og give mange flere kvadratmeter plads.
Der er ikke pt nogen tidsplan for gennemførelse af udvidelsen. Hvis den gennemføres bliver det formentlig som noget af det sidste, idet den nye færgeterminal har højere prioritet.
I Helhedsplanen for de bynære havnearealer indgår to massive bygningsværker, kaldet bastioner, som skal indramme et bynært havnebassin der hvor Pier 1 ligger i dag.
Den nordlige bastion er tænkt anvendt til et Uddannelseshus, som skal huse Ingeniørhøjskolen samt Maskinmesterskolen.
Oprindeligt var det meningen at Arkitektskolen skulle flytte i samme bygning, men de har måttet melde forfald af økonomiske årsager.
I stedet arbejdes der på at få et internationalt forskningscenter indenfor vindmølleteknologi oprettet i de resterende kvadratmeter.
Der foreligger ikke pt nogle endelige planer om udformning, og ej heller nogle nagelfaste tidsplaner, men Ingeniørhøjskolen er under salg, så før eller siden må der ske noget.
Helhedsplanen for de bynære havnearealer indeholder to bastioner omkring det indre havnebassin.
Bastionerne skal være bygninger af en vis massivitet og tyngde, og skal være med til at accentuere det åbne bassin op mod byen.
Den sydlige bastion er udset til at huse et kommende Multimediehus, som skal erstatte Hovedbiblioteket ved Mølleparken.
Det er vedtaget at etablere et transportcenter i trekanten nordøst for motorvejskrydset vest for à rhus.
Transportcentret skal blandt andet bruges af Danske Vognmænd, som derved kan fraflytte arealerne ved Søren Frichs vej. Arealerne omkring Søren Frichsvej er udlagt til nyt byvækstområde.
Det er besluttet at der skal bygges en højklasset vej fra Bering til Beder. Vejen skal sikre trafikal fremkommelighed for de sydlige udbygningsområder, og kommer til at afslutte vejringene omkring à rhus.
Diskussionen om vejen har bølget frem og tilbage i en del år, men kom tilbage på dagsordenen i starten af 2007, hvor Socialdemokraterne og Enhedslisten kom med en indstilling om straks at iværksætte planlægningen.
à rhus Elite (som bl.a. står bag AGF) har store planer for området omkring Atletion.
Planerne involverer dels en række nye bygninger til nye aktiviteter i området, dels en udendørs eventplads med plads til op mod 80.000 mennesker.
Pladsen skal etableres i ridebanens inderring, hvor man ligeledes påtænker at etablere parkering og en multihal, der graves ned under ridebanen.
Folkene bag ridebanen er med på ideen fordi de anser planerne som en måde at sikre ridebanens bynære placering udover tidsrammen i den lejekontrakt de har pt (som udløber i 2030).
Planerne udgøres af (numrene henviser til kortet):
Sundheds og wellnesscenter
Sportshotel og Idrætscollege
Ny sportshal med 200 meter rundbane
Skøjtehal
Nedgravet multihal
Parkering
Kontorbygninger
Idrættens Hus
Ny indgang til Tivoli. Marselisborghallen ombygges til underholdningsformål
Det har længe været erkendt at den nuværende rutebilstation har en del ulemper.
Rutebilstationen er for lille til at alle fjernbusser kan afgå herfra, således har en del turistbusser og tidligere bussen til København været henvist til Musikhuset.
Samtidig er placeringen af rutebilstationen uhensigtsmæssig for de rejsende der skal omstige fra bybusser eller tog.
Man har derfor længe ønsket at etablere en ny rutebilstation tæt på à rhus H ved at overdække en del af banelegemet, og man arbejder for tiden med en helhedsplan for området afgrænset af Banen, à rhus H, Ny Banegårdsgade, Fredensgade, Sønder Alle og Spanien.
Allerede i 1997 barslede man med planer om at flytte eller udbygge Rutebilstationen. Man havde allerede dengang planer om at ombygge Rutebilstationen til moderne trafikafvikling, hvor busserne kører fra dynamisk tildelte båse, fremfor faste holdepladser.
Man overvejede dengang en udbygning på stedet, alternativt en flytning til Banegårdspladsen.
En lokal udbygning løste imidlertid ikke problemet med omstigning, og Banegårdspladsen har ikke plads nok til båse og depotpladser, hvilket ville give en del ekstra tomkørsel.
Planerne gik derefter i stå i nogle år.
à rhus er heldigvis nogenlunde velforsynet med restauranter der laver god dansk mad.
En af disse er Teater Bodega der ligger i Skolegade overfor Teatret.
Lokalerne har huset en restaurant siden 1910, og man fristes til at tro at noget af indretningen og ikke mindst servicet har været med hele vejen.
Teater Bodega har et overskueligt, men varieret frokostkort, hvor smørrebrøddet suppleres af klassiske retter såsom Flæskeæggekage, Biksemad, Pariserbøf og Wienerschnitzel (med gemüse og smørsauce).
Den nye Immervadbro. I forgrunden resterne af den midlertidige gangbro.
Foto: makr
Arbejdet med frilægningen af à rhus à skrider fremad. For nylig blev broen over Immervad åbnet igen. Broen er, i modsætning til de øvrige broer over den nyåbnede strækning, konstrueret i beton.
Broen er en ret stor konstruktion, idet en lang række telekabler, samt 2 store fjernvarmerør skal passere åen her. Alligevel er det lykkedes at give indtryk af en meget slank bro, ved at broen spidser til mod de naturlige betragtningsvinkler.
Godsbanearealet er centralt placeret mellem Åen og Scandinavian Congres Center. Aros, Rådhuset, Strøget og byens øvrige faciliteter er indenfor gåafstand.
Undertegnede var til fest i de tomme godsbanegårdshaller tilbage i 2000, og siden er der ikke foregået det store på området.
Planerne har vekslet mellem større eller mindre kulturinstitutioner, og i maj 2007 har ideen om en multihal på området fået ny luft under vingerne.
Frilægningen af à rhus à har om noget været med til at definere à rhus Midtby igennem de sidste 10 år.
Allerede i maj 1989 vedtog Byrådet en principbeslutning om at genåbne åen, og i 1995 blev åbningen af strækningen fra Immervad til Skt Clemens Bro sat i gang sammen med en omlægning af Lille Torv og Immervad. Dette projekt blev afsluttet i juni 1996.
Siden da er strækningen fra Skt Clemens Bro til Mindebrogade blevet åbnet i 1998, og i 2005 gik man i gang med projektet for strækningen Immervad til Vester Alle.
Værkmestergade har ført en omtumlet tilværelse igennem nogen år, men er nu ved at blive realiseret.
Den kommende Værkmestergades rampe, set fra Ringgadebroen medio maj 2007
Foto: makr
Tanken om en by-hovedvej gennem baneterrænet er gammel, men ideen blev fasttømret i forbindelse med salget af grunden til det kommende Bruuns Galleri.
I den forbindelse blev der sidst i december 2002 indgået en aftale om at parkeringsanlægget skulle trafikbetjenes af en ny vej mellem Spanien og Ringgaden.
Kort efter Galleriets åbning blev første halvdel af vejen etableret, en kortere strækning mellem parkeringsanlægget og Frederiksbro. Strækningen var ensrettet mod Galleriet, og der var venstresving forbudt på broen. Samtidig var vejen lidt svær at finde og meget stejl.
Disse faktorer medvirkede ikke just til vejens succes, og anlægget fik næsten karakter af en à rhushistorie.
Man diskuterede herefter hvordan vejen skulle tilsluttes til Ringgaden. Enkelte politikere advokerede for en stolpevej over banelegemet, og en tilslutning til Søren Frichsvej.
Enden på diskussionen blev dog at vejen skulle holde sig på sydsiden af banen, og følge denne frem til Ringgadebroen. Vejen flettes her sammen med Ankersgade og ender i et lysreguleret kryds med Ringgaden.
Der er få ting jeg finder så grinagtigt som maskiners forsøg på at tale dansk.
Der er noget ustyrligt morsomt over de knudrede danske sætninger, og en sjov udfordring i at forsøge at gætte den oprindelige kontekst.
Det er fx meget nemt at gætte hvad "Vurderet Hyppighed: 50 Hz" oprindeligt har været (Rated Frequency...), mens "Opmærksomhed hen til kedel overflade, sig det kan tænkes ligeledes hed" er mere tricky.
Onde tunger påstår at Skive-bryghuset Hancock udover at være ansvarlig for rigtig meget godt øl, også er ansvarlig for at holde andet godt øl ude fra det danske marked.
Sandt er det ihvertfald at såvel Hancock som Plzensky Prazdroj (som især er kendt for Pilsner Urquell) har øl ved navn Gambrinus.
Gambrinus er et ganske oplagt navn til en øl. Navnet henviser til en mytisk figur, hvis oprindelse er omdiskuteret, men som dog betragtes som en uofficiel skytshelgen for ølbrygning.
Masser af bryggerier har øl ved navn Gambrinus. Hancock har 2, som jeg måske kommer tilbage til en anden dag.
I dag vil jeg imidlertid skrive om Gambrinus fra Prazdroj.
Ãsthavnen i à rhus er i dag baneforsynet via et spor der ligger mellem Havnehuset og Filmbyen. Sporet har en meget lille drejningsradius, og det betyder at sporet ikke kan anvendes af alt det materiel som ellers indgÃ¥r i godstransporten i Europa.
Det snævre spor betyder at godsvognene må rangeres om, og flyttes ud på havnen med rangerlokomotiver. Samtidig betyder sporet at afviklingen af trafikken medfører unødigt meget støj.
Det er derfor planlagt at etablere et nyt havnespor.
Få ved det, men der går faktisk et direkte tog fra à rhus til Prag. Turen tager ca. 12 timer, dvs omtrent det samme som at køre derned i bil.
En enkeltbillet inklusiv reservation kan fåes fra omkring 500 kr med DSB Orange+.
Kommunens afdeling for Natur og Miljø arbejder for tiden på en plan for ombygning af Rådhusparken.
Først og fremmest er det planen at der skal skabes bedre sammenhæng mellem Park Alle og Rådhusparken. Forbindelsen er i dag nærmest hemmelig og ligner mere en nedgang til en kælder eller lign.
Planen har i alt tre etaper, og vil blive forelagt for Byrådet indenfor de nærmeste uger. Udover en åbning mod Park Alle indeholder 1. etape en omlægning af beplantningen i parken, samt mere belysning. Håbet er at etapen kan gå i gang allerede i år.
à rhus Kommunehospital ophørte som selvstændigt hospital med sygehusfusionen i 2004, og over de næste 10-20 år vil sygehusaktiviteterne i den karakterisktiske røde sygehusby ligeledes ophøre, til fordel for det nybyggede sygehuskompleks ved Skejby.
I 2012 er det planen at hovedbiblioteket flytter ud af de gamle bygninger ved Mølleparken, og ind i det nye Multimediehus, der skal bygges på havnen hvor åen løber ud. Den såkaldt sydlige bastion.
Dette betyder selvfølgelig at de centrale bygninger rømmes, og skal finde nye anvendelser. Enten som de er, ombyggede, eller blot som byggeplads for en ny bygning.
I lørdags havde jeg fornøjelsen af at spise morgenmad hos Sofies Forældre, en ny kaffe- og tesalon der er indrettet i Frederiksgade overfor Die Bierstube (som jo overtog Hafnias lokaler for et års tid siden).
Der sker noget i Skattevæsnet..
For ikke ret lang tid siden kørte Skat en hvervekampagne forklædt som kontaktannoncer, og nu udnytter Skat så det gammelkendte opslagstavle-medie til en kampagne mod sort arbejde.
à rhus Byråd besluttede på deres møde den 7. marts 2007 at give à rhus Universitet tilladelse til at bebygge den lille grund mellem Gustav Wieds vej, Langelandsgade og Kasernen.
Planerne har vakt en del opsigt i omrÃ¥det, idet "Ãblelunden", af beboerne, betragtes som "en af de sidste Ã¥ndehuller i byen".
Som tidligere beboer i området (jeg boede Vestre Ringgade 216) synes jeg nu nok at det er en smule at overdrive. Netop i det område er der jo rige muligheder for at benytte Universitetsparken, og Botanisk have ligger knapt et stenkast derfra.
Amtssygehusets bygninger i à rhus hører til blandt de ældste sygehusbygninger i området.
Sygehuset huser stadig en række hospitalsaktiviteter, men som de øvrige sygehuse er det mening at disse skal ophøre over de næste 10-15 år, efterhånden som aktiviteterne flytter ud i det nye storsygehus ved Skejby.
Buddene på en ny anvndelse af området har været mange, men der er fortsat ikke truffet nogen endelig afgørelse. På listen har fx været ældreboliger, almindelige boliger og uddannelse.
Anlægsaktiviteten i à rhus ligger på et højt niveau, og store dele af byen vil ændre sig i de kommende år.
I denne artikelserie forsøger jeg at beskrive de mange projekter, samt at vedligeholde et oversigtskort, så man løbende kan se hvor aktiviteten finder sted.
Kort over projekter i hele à rhus kommune: Klik på figurerne for at se beskrivelse
à rets sæson blev indledt i dag i herligt vejr. Udover den traditionelle hejsning af standeren (et job der tilfaldt mig på trods af store protester og påstande om højdeskræk) stod dåb af 2 nye både på programmet.
Bådene er outriggere til kaproning, og som de øvrige outriggere fik bådene navne fra nordisk mytologi; Thor og Gungner.
Starbucks har langt om længe annonceret åbningen af den første cafe i Danmark (og Skandinavien for den sags skyld). Cafeen kommer til at ligge i Kastrup, og skulle åbne til sommer.
Hvis Starbucks følger deres vanlige modus operandi så kan vi se frem til en del danske (og forhåbentligt århusianske) cafeer i nær fremtid.
Velkommen til min nye hjemmeside, en længe tiltrængt erstatning for makr.dk.
Denne side er dels lavet for at genopdage min tabte glæde ved SQL (det lykkedes ikke), dels for at se om jeg kan producere noget der er værd at læse (det vil vise sig).
Emnet for hjemmesiden vil overvejende være den rivende udvikling à rhus som by er i gang med, men andre emner finder sikkert også vej.